Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Viola - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Viola - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Viola

09 April 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na lang varen was het eindelijk zover, onze reis door Azie kon beginnen. Op Las Palmas eerst nog een heerlijk Spaans diner genuttigd met de afgeloste bemanning en de volgende dag naar Amsterdam gevlogen waar we een dag later weer op het vliegtuig richting Bangkok zouden stappen. Tijdens de kleine pitstop in Nederland nog een hapje wezen eten met Rik z’n ouders en broer en op vrijdag de 13e kon het feest dan echt beginnen.
11 uur, 3 films en een slapeloze nacht verder landde het vliegtuig netjes in Bangkok, Thailand!

Met een taxi zijn we naar het alom bekende Khao San Road gereden om daar ons eerste guesthouse te zoeken. We wilden niet gelijk ‘back to basic’ dus een wat luxer guesthouse genomen met een zwembad. Dat bleek geen overbodige luxe te zijn. Nu was Nigeria warm maar Thailand is ook behoorlijk hot en juicy.
Nadat we onze tassen in onze kamer hadden gezet en een snelle duik hadden genomen om wakker te worden en te blijven zijn we op verkenningstocht gegaan. De tuktuk’s, brommers, taxi’s en auto’s vlogen ons aan alle kanten voorbij, de kroegjes en marktkraampjes waren ontelbaar en overal waar je kon kijken zag je kleine tentjes met eten. Van een heerlijke sate tot karretjes met maden, kevers en vogelspinnen. Nou ben ik niet echt een groot fan van insecten en het idee ze te moeten eten stond me dan ook echt niet aan, maar toch zie ik liever een dode vogelspin dan een levende geloof ik. Het is bij kijken gebleven, ook Rik heeft zich er niet aan gewaagd. Wel hebben ze in Bangkok, en ook in de rest van Thailand, heerlijk eten. Om een paar lekkere gerechten te noemen: kokossoep, alle curry’s, bananenpannenkoeken, tom yum, pad thai, sate, maiskolven van de bbq, fruit en een heerlijke verse visafdeling in de kustplaatsjes. En dan is er nog zoveel meer lekkers, alleen daarvoor is Thailand al een aanrader.
Tijdens onze verkenningstocht kwamen we ook nog langs de rivier die door Bangkok loopt, we liepen langs een zijtak hiervan. Ineens zien we iets heel groots voorbij zwemmen. In eerste instantie dachten we dat het een krokodil was maar bij nader inzien bleek het een varaan te zijn. Na alle wilde dieren in de zee was het leuk om ook hier alweer zo snel een bijzonder dier te spotten. Wat betreft de beesten kunnen we hier ons hart weer ophalen.
Om de eerste dag af te sluiten even een massage salon ingelopen, daar zijn er hier genoeg van en voor 3 euro een voetmassage gekregen. Aan het einde van de dag realiseerden we ons ineens dat het reizen dan eindelijk echt was begonnen. We zijn op reis! Heel vet.

In Bangkok zijn we 3 dagen geweest. Er is daar zoveel te doen dat je een keuze moet maken als je er niet al te lang bent. Wij hebben zoveel mogelijk met het openbaar vervoer gedaan en tot Rik’s grote genoegen hoorde daar ook een boot bij. Zodoende zijn we met de boot en de skytrain naar de weekendmarket in Mo Chit geweest. Een ontzettend grote markt waar je werkelijk alles kunt krijgen. Van roggen tot giftige kikkers en slangen, van eekhoorns tot puppy’s (waarvan ik er zo een in mijn tas had willen stoppen) en van konijnen tot grote landschildpadden. Ook hebben ze daar veel materialen, kleding, kunst en eettentjes. Heel leuk om daar rond te snuffelen.
We hebben in de tijd dat we in Bangkok waren meerdere massages genomen en ook hebben we nog visjes aan onze voeten laten knabbelen of moet ik zeggen kietelen. Goeie genade wat een verschrikking was dat. Ik heb daar in een stuip van het lachen gelegen omdat het zo verschrikkelijk kietelde, de tranen stroomde over m’n wangen. Rik had het al niet veel beter en doet dit dus ook nooit meer.
Uiteraard moesten we ook wat tempels gaan bekijken dus in Bangkok kom je dan al snel bij Grand Palace uit. Een super mooie tempel met een heel groot terrein er omheen met allemaal mooie gebouwen waar stukjes geschiedenis in uitgestalt liggen. Een puntje waar we minder gelukkig van werden was dat we lange kleding aan moesten terwijl het buiten 35 graden was. Het voelt dan na een uur of twee slenteren alsof je over kookt. Rik heeft nog veel meer last van de warmte dan ik dus die was op het laatst niet meer helemaal gelukkig. Ons plan was dan ook om daarna even een duik in ons zwembad te gaan nemen maar toen we langs de universiteit liepen kwamen we in gesprek met een van de docenten (ik weet ook niet waarom Rik al die gesprekken begint ;)). Deze man was meer dan bereid om goede tips te geven voor onze verdere reis in Thailand en heeft ons zelfs meegenomen in ons eerste ritje in een tuktuk. Ons plan om af te koelen kon daarom een uur of 3 later pas worden uitgevoerd maar wel heel leuk om met deze man te kletsen. Hij heeft veel bruikbare tips gegeven.
Als laatste activiteit zijn we nog naar Chinatown geweest waar we ons ook weer hebben kunnen uitleven wat eten betreft.
Na een paar erg leuke dagen in Bangkok zijn we verder gegaan richting het zuiden van Thailand.

Met een bus en een catamaran zijn we na ongeveer 8 uur aangekomen op Koh Tao. Een klein maar ontzettend gezellig eilandje. Het plan hier was om mijn open water duikbrevet te halen en voor Rik om gewoon lekker te duiken. Maar eerst even een dagje genieten van zon, zee en strand natuurlijk. Je hebt hier allemaal super relaxe barretjes aan het strand waar je je tijd prima kan verdoen. Op de dag van aankomst zijn we dichtbij het resort gebleven waar we sliepen, er lag een strand naast dus dat was helemaal goed.
De volgende dag een scooter gehuurd met 125 cc, er zat lekker por achter zullen we maar zeggen. Helmen, daar deden ze niet aan op Koh Tao dus met een veel te snelle brommer en zonder helmen het eiland gaan verkennen. Overal waar je keek zag je, voornamelijk jongens, met verband lopen nadat ze waren gevallen met de scooter. Hier lieten we ons niet door afschrikken en na 25 minuten stonden we aan de andere kant van het eiland (niet echt groot dus) en daarna zijn we langzaam teruggereden en hebben we alle zijstraatjes uitgeprobeerd. Daarbij zijn we echt fantastische baaitjes tegen gekomen. Bij een aantal zijn we gestopt om te zonnen, zwemmen en snorkelen. Rik had na de eerste snorkelsessie gezegd dat ik wat kruimels mee het water in moest nemen als ik nog een keer ging. Dat heb ik geweten. Na het loslaten van de kruimels uit een zakje werd ik letterlijk door een stuk of 100 vissen aangevallen. Dat was voor mij iets teveel van het goede dus maar weer naar de kant gezwommen. Maar de hoeveelheid vis die we tijdens het snorkelen zagen gaf goede hoop voor het duiken.
De dag erna begon dan eindelijk mijn duikcursus. De eerste dag was het alleen wat papierwerk invullen en video’s kijken. Dus na een paar uurtjes was ik klaar voor die dag en zijn we naar het Muay Thai stadion gegaan waar we de hele avond wedstrijden hebben gekeken. Dat gaat niet zachtjes en daarom nog een paar mooie knock out’s te zien gekregen.
De volgende drie dagen was ik intensief bezig met mijn duikcursus. In de praktijk zijn we eerst een middag in het zwembad bezig geweest met de skills die ik moest beheersen. Rik is er toen met een kajak vandoor gegaan en heeft de hele middag gesnorkeld. De laatste twee dagen hebben we vier duiken gemaakt en Rik is met alle duiken meegegaan. Alle skills geoefend en tijdens de laatste duik salto’s, handstanden en hardloopwedstrijdjes op de bodem van de zee gedaan. Natuurlijk ook genoten van de mooie onderwaterwereld. Het is heel mooi duiken daar. Maar de walvishaaien waar ze het op de sites over hebben zijn al heel lang niet meer gesingaleerd op Koh Tao. Schildpadden worden nog wel gezien maar een stuk minder, tijdens onze duiken helaas geen schildpad tegengekomen. Desalniettemin was de cursus echt heel leuk om te doen en was het een mooie lokatie om te duiken. En jawel, ik ben nu dus officieel open water diver.
Het leuke van zo’n duikschool is dat je heel makkelijk in contact komt met heel veel andere duikers en reizigers. We hadden op den duur een vast groepje waar we steeds wat contact mee hadden en dat maakte het verblijf op Koh Tao nog gezelliger. We voelden ons er al heel snel thuis.
Na de cursus hebben we eerst een dagje rustig aan gedaan, een stukje gekajakt en wat gelezen, om vervolgens weer een dag te gaan duiken. Nu ik mijn open water heb wil ik zoveel mogelijk duiken zodat ik het goed in de flippers krijg. Weer was het erg mooi onder water maar jammer dat ik werd aangevallen door een trickerfish. Daardoor kon ik wel een aantal skills oefenen dus eigenlijk moet ik de trickerfish bedanken :).
Na deze duiken hadden we besloten dat we weer door moesten en zodoende onze tassen gepakt en Koh Tao achter ons gelaten.

De volgende bestemming was Krabi. Krabi ligt ook aan de kust maar dan aan de west kust. We kwamen daar in de avond aan en nadat we een guesthouse bij een heel leuk vrouwtje gevonden hadden zijn we naar de night market gegaan, een plein vol eetkraampjes waar we weer ontzettend hebben genoten van het straatleven en het lekkere eten.
De dag erna zijn we op de scooter opzoek gegaan naar de tigertemple. Na niet al te ver rijden hadden we die gevonden. Eerst het terrein over gelopen en genoten van de mooie natuur en de huisjes die in grotten waren gemaakt voor de monniken, om vervolgens 1260 treden de hoogte in te gaan en te genieten van een schitterend uitzicht. Ik zeg het heel makkelijk, 1260 treden, maar het was ontzettend zwaar om zoveel treden in de hitte naar boven te klimmen. De verzuring trad al na 200 treden op. Maar niet zeuren en gewoon doorgaan en na 15 minuten kwam ik boven aan. 10 minuten later gevolgd door een zeiknatte Rik. Maar ook Rik heeft de zware klim getrotseerd.
Na deze zware ochtend zijn we op zoek gegaan naar een strand om daar even af te koelen in het water. Nou ja afkoelen, in water dat 30 graden is is het lastig afkoelen maar wel lekker hoor!!
Op dit strandje kon je ook nog wat resten zien van de schade die de Tsunami had aangericht in Thailand.
‘s Avonds weer heerlijk op de night market gegeten en daarna een massage aan huis gekregen van een vriendin van onze guesthouse mevrouw. Ik heb er 2 dagen spierpijn van gehad. Hoe klein die thaise ook zijn, ze kunnen je flink pijn doen. Daarna voelt het dan gelukkig wel weer goed. Rik was in die tijd met een gezellige Fransman bier aan het drinken dus die vermaakte zich ook uitstekend.
Na twee dagen in Krabi vonden we het weer tijd om naar een eilandje te gaan en dat hebben we dan ook gedaan.

Next destination, Koh Lanta. Met een busje en twee ferry’s zijn we naar het eiland gebracht. Het was een spannend tochtje omdat we een chauffeur hadden die het niet zo nauw nam met de regels die in het verkeer gelden. We hebben geen moment op ons gemak gezeten en zodra we aankwamen op Koh Lanta zijn we ook zo snel mogelijk uit het busje gestapt. Ja, en dan sta je dus ergens op een eiland dat je nog niet kent. Maar het voelde desondanks erg goed om uit het busje te zijn. Het was al tegen de avond en we moesten nog een slaapplek zoeken maar we kwamen niet al te snel iets tegen wat aan onze verwachting voldeed. Dit lag niet aan de acommodatie maar meer aan het beeld dat we van het eiland hadden. Er wordt over Koh Lanta gezegd dat het geen ‘party’ eiland is en dat het erg rustig is. Dat was precies wat we zochten maar dat kwamen we in eerste instantie niet tegen. Na een dag in het busje in de hitte met een hele slechte chauffeur, een redelijke tocht met een nog steeds te zware backpack en verwachtingen die niet bleken te kloppen hebben we maar gewoon een hutje gekozen zodat we de volgende dag verder konden kijken. Het hutje was eigenlijk heel erg tof maar we waren niet in de stemming voor een rieten hutje met een veranda waar je op 20 plaatsen doorheen kon zakken en een boom in de badkamer. We hebben onze tassen gedropt, en zijn een drankje gaan doen in een hele relaxe bar op het strand en dat hielp enorm. De volgende dag konden we het hutje al een stuk meer waarderen maar we kwamen samen tot de conclusie dat we toch wel prijs stelden op iets meer luxe. Dus na een korte zoektocht zijn we uitgekomen bij Monkey Bungalows en dat was prima. Adam was onze gastheer en die was fantastisch, een soort eigentijdse Bob Marley. De sfeer was heel relax en we hadden een bar met hangmatten en ligbedjes aan het strand. Vanaf daar kon ons avontuur op Koh Lanta dan ook echt beginnen en hoe kan je dat beter doen dan de hele dag op het strand liggen en drankjes in een barretje drinken.
De volgende dag zijn we 3 duiken gaan maken bij een eilandje dat Koh Haa heet. Koh Lanta (Koh Haa) was qua onderwaterwereld nog mooier dan Koh Tao. Veel murene’s gezien, een soort zeepaardjes, Rik had nog een schildpad gezien, hele mooie gekleurde vissen, koraal en zeeplanten, inktvissen, zeeslangen en nog veel meer. Absoluut de moeite waard.
De volgende twee dagen hebben we met de scooter het zuiden van het eiland verkend. Dit bleek precies te zijn wat we zochten. Hele rustige strandjes, veel natuur en weinig mensen. We zijn op een aantal hele mooie strandjes gaan liggen, en als je dan op een wit strand met helder blauw water van 30 graden ligt, met achter het strand een super mooi woud, bordjes op het strand waarop staat dat je op moet passen dat je tas niet gepikt wordt door de apen en er komt een adelaar met een vis in z’n bek over vliegen dan waan je jezelf echt in het paradijs. Met het duiken en de mooie plekjes in het zuiden van dit eiland voldeed het absoluut aan onze verwachtingen.

Na Koh Lanta een nachtje terug naar Krabi. Daar weer heerlijk op de night market gegeten en in hetzelfde guesthouse geslapen om vervolgens de volgende dag naar Chiang Mai te vliegen. We waren erg benieuwd wat het noorden van Thailand ons zou brengen en Rik was vooral benieuwd wat de temperaturen daar zouden doen. Toen we eenmaal een guesthouse hadden gevonden waar ze ook een zwembad hadden maakte het allemaal niet meer zoveel uit want er was verkoeling aanwezig. We waren vroeg aangekomen dus we hadden nog de hele middag en avond om ons te vermaken. Gelijk het stadje ingelopen en te voet de omgeving verkend. Het zag er direct heel gezellig en leuk uit. Er waren veel tempels en daar hebben we er natuurlijk ook een paar van bekeken en verder weer hetzelfde beeld als overal in Thailand. Veel eettentjes en stalletjes, leuke barretjes gezellige en vriendelijke mensen, we zouden ons hier ook wel weer vermaken.
‘s Avonds zouden we vrienden van ons in Chiang Mai ontmoeten. Zij waren hier op vakantie en zodoende hebben we een gezellige avond met ze gehad. De volgende dag zouden zij naar het zuiden vertrekken en wij bleven natuurlijk, dus ons eigen plan weer gaan uitvoeren.
We hebben weer een scooter gehuurd en zijn twee dagen verschillende routes gaan rijden waarvan we wisten dat er een aantal leuke dingen te vinden waren.
Zo zijn we uitgekomen bij nog meer tempels :), hebben we op mooie viewpoints gestaan, zijn we bij een waterval wezen kijken en hebben we het Tiger Kingdom gezien. In het Tigerkingdom kan je een kaartje kopen om 10 minuten bij de tijgers in de kooi te mogen zijn. Je kan ze dan aaien en met ze op de foto. Na een tijdje de tijgers geobserveerd te hebben vonden we het allebei niet nodig om een kooi in te stappen. Het blijven natuurlijk gewoon wilde dieren ondanks dat er een begeleider met een stokje bij staat maar het belangrijkste vonden we dat we niet het idee hadden dat de tijgers zelf er zoveel lol aan beleefden. Sommigen vonden het niet heel erg maar anderen deden het alleen omdat ze met een stokje geport werden zodat ze weer in de houding konden springen om op de foto te gaan. Desalniettemin zijn het echt prachtige beesten en hebben we ze van heel dichtbij kunnen bekijken en dat was voor ons voldoende.
Verder zijn we nog bij een olifantenpensioen kamp geweest. We wilden niet op olifanten rijden omdat je veel leest over hoe slecht sommige olifanten behandeld worden. Maar in dit kamp werden de olifanten die te oud waren of niet meer nuttig opgevangen en goed verzorgd. We hadden een hele fijne gids die echt om de olifanten gaf en hij heeft ons veel over de zorg voor de olifanten verteld en ook bevestigd dat het voor de olifanten eigenlijk niet zo goed is dat er zoveel mensen op rijden. Dus wij hebben deze olifanten alleen een mandje met bananen gevoerd en genoten van de prachtige beesten die voor ons stonden.
Op de routes die we aan het rijden waren kwamen we ook nog een schietbaan tegen. We hoefden niet lang na te denken om hier gebruik van te maken. Bij de schietbaan naar binnen gegaan en gevraagd of we mochten schieten. Uiteraard mocht dit en zodoende kregen we een 9mm aanbevolen.
Omstebeurt mochten Rik en ik 15 kogels lossen. Het doel was een mens op papier. Beide hebben we het er niet slecht vanaf gebracht en het was erg leuk om dit een keer gedaan te hebben.
Als je in Chiang Mai bent mag je de Night Bazaar niet overslaan. Een hele leuke avond markt waar je van alles kan kopen en de sfeer is echt super. We hebben ons daar twee avonden dan ook erg goed vermaakt. Ik geloof dat we het leuker vinden om naar leuke marktjes te gaan dan 80.000 tempels te gaan bekijken in de hitte.
Onze laatste activiteit in Chiang Mai was een kookcursus. Al het eten is hier zo lekker dat we er in ieder geval iets van wilde leren. Bij Mam een kookcursus geboekt en dat was weer zo’n leuk mens. Op de lokale markt kregen we informatie over de verschillende kruiden, fruitsoorten en nog veel meer. Daarna zijn we naar haar huis gereden waar we in een bijzonder rap tempo allebei 5 gerechten hebben bereid. Het idee van een kookcursus is volgens mij dat je alles zelf doet zodat je het goed onthoud en leert. Maar Mam had wat moeite met de controle loslaten (ik snap dat wel) en daardoor deed ze regelmatig iets voor ons. Toch hebben we veel geleerd maar we zijn wel blij dat we een kookboekje met instructies mee hebben gekregen zodat we het thuis nog eens rustig over kunnen doen. Rik had de papayasalade, de pad thai, tom yum, panang curry en banaan in kokosmelk gemaakt en ik had de gebakken cashewnoot salade, de loempia’s, kokosnootsoep, groene curry en sticky rice met mango gemaakt. Alles mochten we ook opeten en als je ziet wat we allemaal gemaakt hadden dan snap je dat we behoorlijk vol zaten na een avondje koken. Mam was een gezellige bep en wist hoe je gerechten extra lekker kon maken dus het was weer een hele gezellige en leuke ervaring.

Op 5 april werden we weer opgehaald door een busje zodat we naar Pai konden gaan. Eenmaal daar aangekomen was het super rustig op straat. Dat beviel ons gelijk. Aan de rivier hadden we een guesthouse uitgezocht en gelijk daarna zijn we rond gaan kijken. Dat viel nog niet mee want in Pai is het op dit moment steeds rond of net boven de 40 graden. Overdag is het dus niet mogelijk om heel actief te zijn maar toch wisten we dat voor elkaar te krijgen. De dag van aankomst hebben we ons nog niet zo druk gemaakt. Wat gedronken in een barretje, ons verwondert over de hoeveelheid toeristen die in Pai ineens de behoefte voelen om op blote voeten te lopen (de thaise bevolking vind dit ook heel raar hebben we uit betrouwbare bron) of de hippi uit te hangen en verder van het drukke avondleven genoten. Toen we terugkwamen in onze kamer werden we verwelkomt door een hele kolonie mieren. De witte badkamer was ineens zwart. Iedereen van het guesthouse sliep al dus zodoende zijn wij toch ook maar gaan slapen. In het donker is alles zwart en dus heb je er een stuk minder last van.
Op de scooter zijn we de volgende dag de omgeving gaan verkennen. Eerst naar een chinees dorpje, door naar een dorpje waar iedereen onderweg aan je vraagt of je Marihuana of Opium wil kopen en uiteindelijk bij een waterval uitgekomen waar we de rest van de middag door hebben gebracht.
De dag erna hadden we bij Mam (een andere) een trekking geboekt. Deze trekking zou langs een rivier gaan en uitkomen bij een waterval die zelfs voor de meeste lokale mensen niet bekend is. Voor Rik super omdat we de hele weg in de rivier konden plonsen als we daar zin in hadden. Het bleek een fantastische tocht te zijn waar we hebben geleerd hoe de lokale bevolking de insecten vangen die hier op de markt liggen, we hebben kunnen genieten van het onwijs mooie regenwoud en we zijn uitgekomen bij een ontzettend mooie waterval waar we hebben geluched en ons hebben vermaakt met het water. Al bij de boeking van deze tocht kwamen we erachter dat Mam een Muay Thai trainster was en zodoende had ik voor die woensdag een afspraak om een training te volgen. Maar eerst gingen we ‘s avonds na de trekking met het meisje dat ook mee was en Mam Mojito’s drinken. Het was een hele toffe dag.
Woensdag was het dan zover. Ik ging een Muay Thai training volgen. Na een aantal wedstrijden hier gezien te hebben was ik toch erg benieuwd hoe ik het er vanaf zou brengen. Ik heb in Nederland wel wat getraind maar hier hebben ze veel meer gemene trucjes die in Nederland niet toegestaan zijn. Bovendien ben ik nog maar een beginner en heeft Mam een aantal kampioenen voort gebracht. Dus ja, dan sta je daar ineens in een thaise gym. Natuurlijk begonnen we met touwtje springen. Tot zover ging het allemaal goed. Bij het schaduwboksen werd ik hier en daar wat gecorrigeerd op mijn houding maar verder ging dat ook best prima. Daarna moest ik de ring in en moest ik de technieken trainen. Er stond een stevige kerel tegenover me met allemaal kussens zodat ik me op hem kon uitleven. Hij zei wat ik moest doen en ik moest daar direct op reageren. Ook hier kreeg ik weer wat tips voor mijn houding en techniek maar mijn basis bleek goed te zijn. Wel is het in Nederland meer gericht op K1 en in Thailand echt op Muay Thai dus dat maakt nog best veel verschil. Na drie rondes helemaal stuk gaan ben ik met Mam gaan sparren. Ik was gewend dat met volle kracht te doen maar hier was het zonder kracht en vooral gericht op techniek en tactiek. Heerlijk vond ik dat want dat is precies wat ik wilde weten. Zo heb ik geleerd hoe ik mijn ellebogen kan gebruiken :), dat mag hier namelijk wel, en nog veel meer nasty trucjes. Aan het einde van de training was ik moe maar heel erg voldaan. Rik heeft zich een uitstekende waterboy, cameraman en hondenverzorger getoond tijdens de training.
‘s avonds werd ik op aanraden van Mam door Mr. Baan gemasseerd en dat was fantastisch. Terwijl dat gebeurde was Rik met Mam en het meisje dat we op de trekking hadden ontmoet wat wezen drinken en later heb ik me bij hen gevoegd.
Wat is Pai leuk! Samen met Koh Tao de leukste plekken waar we zijn geweest. Dit komt vooral door het gemak waarmee je in deze plaatsen een ‘leventje’ opbouwd. We voelden ons ook hier weer helemaal thuis.
Vandaag is de laatste dag in Pai, vanavond vertrekken we richting de grens van Laos waar we morgen overheen zullen gaan. Van daar gaan we met de slowboat de Mekhong afvaren richting Luang Prabang waar we weer een nieuw avontuur zullen beginnen.

• 09 April 2015 - 19:37

Sylvia:

Hoi viola en rik ,

super leuk om jullie verslag weer te lezen .Heerlijk zo lekker lang !
    Jullie beleven leuke en mooie avonturen !
    En wat een mooie foto's bij het verslag ! Zo hebben we een goed beeld van wat jullie beleven !
    veel plezier in laos geniet er goed van !!

lieve groetjes sylvia iwan esmay tante anneke en oom jaap .

• 10 April 2015 - 05:35

Bernard:

Viooltje! :) stoer hoor, dat je je waterangst hebt overwonnen, echt knap! Veel plezier in Laos, en succes op die slow boat (ik vond het nogal een lange zit, maar jij hebt gelukkig een zeeman bij je, dat scheelt vast een hoop)!

Liefs,

T&L

• 10 April 2015 - 10:37

Menno En Emmy:

Hee dudes, dat klinkt weer te gek! Gave foto's ook! Have fun, wij gaan van T weekend weer naar de plaatselijke Thaise bar (Nico)

• 19 April 2015 - 10:35

Annemie:

Zoooo jaloers!!!! Wat klinkt het allemaal uberfantastisch zeg!!! Wat een vrijheid ook, niets dat hoeft, alles mag. Per dag bedenken welke ervaringen je jezelf rijker gaat maken.. Heerlijk!! Geniet ervan en laat ons snel meegenieten van jullie verdere belevenissen.

Xxxx