Let's go!!! - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Viola - WaarBenJij.nu Let's go!!! - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Viola - WaarBenJij.nu

Let's go!!!

Blijf op de hoogte en volg Viola

25 December 2014 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Allereerst allemaal een ontzettend fijne kerst gewenst! Het is tenslotte 1e kerst vandaag.

Nou, we zijn er hoor. We zitten nu op het schip de Stellanova en liggen voor de kust van Las Palmas.

Na afgelopen maandag het wekkertje om 05:00 uur gezet te hebben, de laatste voorbereidingen thuis te hebben getroffen, afscheid bij mij thuis te hebben genomen en in de auto bij de ouders van Rik te zijn gestapt zijn we, met een kleine omweg, richting Schiphol gereden.
Daar aangekomen was Evelijn er ook :), Super leuk!

Eerst even inchecken, wat bij Rik heel soepel ging en bij mij wat minder. We hadden een apparaat dat het inchecken van de koffers zelf deed en die wilde mijn koffers niet hebben. Dus na een hoop gedoe toch naar een incheckbalie met een mevrouw erachter. Dat ging toch een stuk sneller.
Toen dat was gebeurd hebben we nog even wat gedronken en gegeten want dat was er om 05:00 uur natuurlijk bij ingeschoten en daarna kwam het afscheid op Schiphol.

Nadat we de douane gepasseerd waren, zijn we op zoek gegaan naar de rest van de mensen die ook meevlogen (het bleken allemaal zeeuwen op 1 na dus de sfeer zat er gelijk goed in. De meester en zijn vrouw wonen praktisch achter ons en de kapitein is een vriend van Rik). Met z'n allen zagen we onze vlucht vertragen van oorspronkelijk 11:05 naar 12:15 naar 12:30 naar 12:45. Normaal zou dat niet zo'n probleem zijn maar we moesten op Madrid overstappen op een vlucht naar Las Palmas en die zouden we op die manier niet meer halen.
Wij de tickets omboeken naar een latere vlucht vanuit Madrid. Eenmaal daar aangekomen had de vlucht heel lief een uur op ons gewacht waardoor we toch nog met de oorspronkelijke vlucht mee konden en redelijk optijd in Las Palmas arriveerden.

Omdat er door was gegeven dat we een vlucht later hadden genomen was de taxi nog niet op het vliegveld. Dus ook daar nog een tijdje gewacht en uiteindelijk kwamen we dan in ons hotel aan. We zouden pas de volgende ochtend naar het schip gaan.
Even snel douchen en omkleden en gelijk richting de boulevard. Heerlijk spaans gegeten. Flashback's naar onze vakantie in Noord Spanje.
Na het eten nog even een drankje op een terrasje en daarna naar bed.

De volgende ochtend om 07:00 uur het wekkertje. Even ontbijten en weer de taxi in opweg naar een klein bootje dat ons naar het grote schip zou brengen dat 3 mijl uit de kust lag.
We waren de haven nog niet uit en Rik zegt tegen me dat het best een heftig zeetje zal zijn want zelfs in de haven ging het al behoorlijk te keer. Hij kreeg gelijk want we hadden de hele weg een deining van 3 a 4 meter. Met zo'n klein bootje is dat stampen, stuiteren, nat worden (we stonden namelijk niet binnen), en hopen dat je koffers niet in zee zouden belanden.
Na nog geen 5 minuten hadden we met z'n allen al besloten dat het echt te gevaarlijk zou zijn om aan boord te klimmen via een touwladder. Ik ben best sportief maar ook deze uitdaging was voor mij te groot. Je zou vier meter met je bootje naar beneden klappen als je net de touwladder wil grijpen. Een duidelijke nee dus. Maar het tochtje was wel enorm spectaculair, de achtbanen van de efteling zijn er niks bij! En het mooie is dat de heenweg meer dan een half uur duurde omdat je het toch geprobeerd moet hebben en we helemaal tot aan het schip gevaren zijn. Dus heerlijk genoten van de heenweg alleen na de heenweg had het van mij wel klaar mogen zijn. Maar omdat het echt te gevaarlijk was zijn we omgedraaid en terug naar de haven gevaren. Dan moet je dus ook nog meer dan een half uur terug en dat was iets teveel van het goede. Echt net voor de kust over m'n nek gegaan. Dat beloofde iets goeds voor de komende maanden.
Aangekomen in de haven weer terug naar het hotel. Daar in de lobby gaan zitten en wachten op instructies.

Het schip zou toch naar binnen varen en dan zouden we vanaf de kade gewoon via de gangway aan boord kunnen gaan. Dat ging nog wel even duren dus zijn rik en ik de boulevard opgegaan. Wat gedronken en gegeten op een terrasje en uiteindelijk weer met de taxi naar het schip.
Snel de bemanningswisseling en snel weer naar buiten varen, waar natuurlijk nog steeds die deining was. Omdat ik nog een beetje raar was van het eerste boottochtje ben ik maar lekker op mijn bedje in onze hut gaan liggen. Toen ik wakker werd lagen we voor de kust van Las Palmas ten anker waar we nu nog steeds liggen en de komende dagen ook waarschijnlijk. Aan de deining ondertussen gewend, dat is sowieso anders op zo'n groot schip hoewel je toch continue van voor naar achter en van links naar rechts beweegt. Ook aan de temperatuur gewend, die iedere dag rond de 20 graden ligt.
Kerst voor de kust van Las Palmas, vervelend!

De volgende dag kregen we allemaal oefeningen zodat je weet wat je moet doen als er iets gebeurd op het schip. We begonnen met een 'abandon ship' oefening. Aansluitend kregen we een firedrill en als laatste kregen we instructies over veiligheid in de havens. Welke deuren moeten altijd dicht welke alleen bij veiligheidslevel 2 welke bij level 3. De hele bemanning doet dan mee en alle alarmen worden getest.
Daarna zijn de vrouw van de meester en ik de kerstspullen gaan zoeken want de vorige kapitein was een beetje de Grinch who stole Christmas. Die schijnt geen kerstbomen, kerstversiering of kerstsfeer gewenst te hebben. Daar hebben wij gelijk verandering in gebracht want die avond was het al kerstavond. 2 kerstbomen versierd, allemaal kerstspullen overal opgehangen en de kerstsfeer was weer terug.
Toen nog een familiarisatierondje gedaan met de 3e stuurman en vervolgens even naar de brug waar Rik wacht aan het lopen was. 's avonds een kerstborrel aan de bar gedaan en dat was dag 2 op het schip.

Vandaag gaan we dan kerst vieren aan boord. Samen met de vrouw van de meester gaan we zometeen de kok helpen met de voorbereidingen.

Geniet van de kerstdagen!

• 26 December 2014 - 10:22

Matties:

Viooltje!! Prachtig begin van een onvergetelijke reis wat mij betreft: bagageproblemen, vertraging en stevig over je nek gaan!! ;) Ik hoop dat je toch genoten hebt van Kerst, en dat de komende maanden iets relaxter verlopen... Enjoy!!!

xT

• 26 December 2014 - 10:58

Goedenmorgen Viola en Rik,

Eveneens fijne kerstdagen! We hebben zojuist het verslag gelezen.

pfff, . . dat ging wel een beetje stormachtig kan je zeggen, we zien het helemaal voor ons.
    en ook niet helemaal van en leien dakje maar julie zijn aan boord en meteen aan de slag met de kerstversieringen, geweldig!

Hier regent het maar er zit sneeuw in de lucht, na de kerst zal het gaan vallen.
    Verder hadden we een gezellige kerst bij Ilse en Arne

Vandaag zien we nog wel wat we doen, hebben nog geen directe plannen.

Lieve groet van ons, tante Tineke en ome Koos.

• 26 December 2014 - 21:32

Sylvia:

Hoi viola en rik ,

Wat leuk om jullie eerste" stormachtige" verslag te lezen !
    Fijn dat jullie aan boord zijn !
    Wat een avontuur !!
    We hopen dat jullie gezellige kerstdagen hebben gehad !
    Liefs uit Rotterdam , iwan sylvia en esmay xx

• 27 December 2014 - 00:15

Hallo Rik en Viola, ! We hebben het schip bekeken,

de moeite zeg! wat een mammoet !

indrukwekkend. Groeten ome Koos, tante Tineke

* * * *

• 29 December 2014 - 13:05

Annemie:

Viool!! Goed begin! Alleen al de reis van Amsterdam naar het schip was dus een hele ervaring. Ben benieuwd hoe het was om kerst te vieren daar :-) De gezelligheid zit er in ieder geval al goed in. Benieuwd naar je volgende ervaringen!

• 30 December 2014 - 23:04

Ankie De Waard:

Mooi verhaal Viola
    Ben benieuwd hoe jullie oud en nieuw vieren daar aan boord

• 31 December 2014 - 18:29

Viola en Rik,

Wij wensen jullie ook een hele gezellige jaarwisseliing

Fijne avond en bedankt voor het sms je, Leuk !!

• 02 Januari 2015 - 21:12

Mary Kole:

Hallo Rik en Viola,
    Allereerst veel geluk en liefde in het nieuwe jaar dat voor jullie heel turbulent is gestart. Heel leuk om jullie te volgen. X mary

• 05 Januari 2015 - 15:38

Janneke Nonnekes:

Hoi Viool! Wat leuk om te lezen hoe de heenreis gegaan is. Wel spectaculair hoor! Ik ben heel benieuwd wat je nog meer gaat meemaken.

Nu vergeet ik jullie bijna het allerbeste voor 2015 te wensen. Maak er iets moois van, maar dat lukt vast! X

• 05 Januari 2015 - 19:44

Jopke:

HE VIOLA!!

Leuk dat je me het adres van je blog hebt gestuurd! Hmm borrelen aan de boulevard klinkt goeeeeeeeeeeeeeeeeeddd.. ik moet morgen weer beginnen! Ben jaloers op je!!

Heel veel plezier daar!! XXX Jopke

• 05 Januari 2015 - 21:38

Ineke:

Hoi Rik en Viola,

Wat een onvergetelijke start van wat ik voor jullie hoop, een onvergetelijke reis! Ik wens jullie alle goeds voor 2015! Ook de boot even bekeken; wow wat groot! Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag... Veel plezier! Ineke